photo1.png
photo2.png
photo3.png

 

przedszkole czernichow jpg

 SZANOWNI RODZICE !

Podajemy nr konta na który można

dokonać przelewu bankowego

za korzystanie z usług przedszkola:

64 859100070060043004620013

 

DANE DO PRZELEWU

NA RADĘ RODZICÓW:

 Ryszka Beata

 Nr konta:

85 8591 0007 0061 0438 8675 0001

 Tytuł: Imię i nazwisko dziecka, grupa

adres e mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 



 

Dzisiejszych odsłon321
Ilość wszystkich odsłon57426

Program edukacyjny "Matematyka jest wszędzie"

PROGRAM EDUKACYJNY

"Matematyka jest wszędzie"

PROGRAM EDUKACYJNY

"Matematyka jest wszędzie"

prowadzony w roku szkolnym 2017/2018

Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna.

Zwłaszcza, jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka.

Matematyka jest miarą wszystkiego.

(Arystoteles)

Znalezione obrazy dla zapytania obrazek matematyka

 

W roku szkolnym 2017/2018 realizowany jest w przedszkolu autorski program matematyczny „Matematyka jest wszędzie”. Nawiązuje on do zadania dydaktyczno-wychowawczego ujętego w Rocznym Planie Pracy Przedszkola. Celem programu jest rozbudzanie ciekawości matematycznej dzieci i rozwijanie umiejętności stosowania matematyki w codziennym życiu, a także nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej.

Program zakłada zdobywanie wiadomości i umiejętności matematycznych poprzez zabawę, radosne i aktywne działanie dzieci, doświadczenia i eksperymenty. Na zajęciach wykorzystywane są m.in. elementy metody Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej rozwijające logiczne myślenie i kształtowanie pojęć matematycznych.

Realizacja programu odbywa się podczas wszelkich zajęć z dziećmi, umożliwiając wykorzystywanie naturalnych okazji i nadarzających się sytuacji do kształtowania umiejętności matematycznych.

 

 „Wesołe zabawy – orientuję się w przestrzeni”

  W miesiącu październiku dzieci zdobywały umiejętność orientacji w przestrzeni poprzez aktywne działanie w sytuacjach zabawowych w przedszkolu oraz podczas spacerów w najbliższym otoczeniu. Średniaki nazywały swoje części ciała, utrwalały strony: prawa, lewa w odniesieniu do własnej osoby, a także wdrażane były do rozpatrywania kierunków względem drugiej osoby i innych przedmiotów. Dzieci w różnorodnych zadaniach doskonaliły umiejętność orientacji na kartce papieru. Wielką przyjemność sprawiały Im dyktanda graficzne – niektóre dzieci wykonywały je bezbłędnie!

6

 Październik: ORIENTACJA W PRZESTRZENI

 

 

"Poznajemy i dostrzegamy figury geometryczne w otoczeniu"

W miesiącu listopadzie przedszkolaki poznawały charakterystyczne cechy figur geometrycznych, tj. trójkąta, prostokąta, kwadratu i koła. Dzieci z wielką ochotą wykonywały rozmaite zadania, m.in. mierzyły długość boków figur, klasyfikowały je wg kształtu, wielkości i koloru, odwzorowywały figury z patyczków i sznurka, a także uczyły się rysować je po śladzie oraz samodzielnie. Przedszkolaki z wielkim entuzjazmem odszukiwały na sali oraz podczas spacerów przedmioty i obiekty w kształtach figur geometrycznych. Zapoznane zostały z figurami przestrzennymi, np. kula- piłka, sześcian – dom. Dzieci z niezwykłym zaangażowaniem i radością układały kompozycje z figur wg wzoru i własnego pomysłu. Współdziałając w małych zespołach, wykonały pracę plastyczną pt. „Figurowe obrazki”. Z zaciekawieniem dążyły do poznania efektu odbicia różnych figur w lusterkach, obserwowały symetrię figur, rysowały powstałe kształty. Wspólne działania ze swoimi wychowawcami grup zapewniły przedszkolakom świetną zabawę!

30

Listopad: FIGURY GEOMETRYCZNE

 

 

„Rytm i rytmiczna organizacja czasu"

Upływają kolejne dni i miesiące, świat za oknem ciągle się zmienia. W miesiącu grudniu przedszkolaki dostrzegały m.in. następstwo czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem) oraz rytmiczność (bicia serca, oddechu, kroków). W rozmaitych zabawach dydaktycznych, ruchowych i grach, dzieci zauważały także rytm pór roku, miesięcy, dni tygodnia - kontynuowały rozpoczęte rytmy za pomocą kartoników, klocków, liczmanów, kolorowych pasków papieru. Dzieci wypowiadały się także na temat cech charakterystycznych pór roku, dobierały obrazki kojarzone z daną porą i miesiącami. Przedszkolaki sprawnie tworzyły własne rytmiczne układy z figur geometrycznych i odwzorowywały układy rówieśników, a także odtwarzały wysłuchany rytm (klaskanie, tupanie, gra na instrumentach). Niektóre dzieci niezwykle poprawnie wygrywały rytm na instrumentach wg podanego kodu. Wspólne działania pomogły dzieciom utrwalić programowe treści, ale także dały wiele radości! 

 

8

Grudzień: RYTM I RYTMICZNA ORGANIZACJA CZASU

 

 

 „Klasyfikowanie wg określonych cech, szeregowanie”

 W miesiącu styczniu przedszkolaki rozwijały swoje umiejętności matematyczne w zakresie segregowania przedmiotów wg różnych cech i układania ich w szeregi. Dzieci bezbłędnie segregowały elementy wg wielkości, koloru, kształtu, przeznaczenia, a także przeliczały je i porównywały ilość. Wymyślały także kryteria klasyfikacji przedmiotów, np. plastikowe/drewniane, miękkie/twarde, jednobarwne/kolorowe itd. Dzieci z pomocą nauczyciela dostrzegały cechy wspólne zbioru różnorodnych elementów (np. ołówek, linijka, długopis – podłużne lub twarde; kartka, gumka, plastelina – miękkie lub służące jako przybory plastyczne; bajka, dziennik, zeszyt – prostokątne lub wszystkie z kartkami, itd.). Większość przedszkolaków bezbłędnie szeregowała karteczki wg intensywności barwy. Zaproponowane dzieciom zabawy przyczyniły się do stymulowania ich twórczej aktywności matematycznej!

 

8

          Styczeń: KLASYFIKOWANIE WG OKREŚLONYCH CECH, SZEREGOWANIE

 

 

 Przeliczanie, dodawanie, odejmowanie, nominały monet i banknotów”

  W miesiącu lutym przedszkolaki rozwijały umiejętność przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi, dodawania i odejmowania w zakresie 10 i powyżej – zgodnie ze swoimi możliwościami. Dzieci aktywnie brały udział w różnych zabawach i ćwiczeniach, m.in. wysłuchiwały ilość uderzeń w instrumenty i dobierały liczmany; dodawały, odejmowały na konkretach w zadaniach z treścią, kojarzyły obraz graficzny cyfry z ilością oczek na kartce, itp. Dzieci zostały zapoznane z nominałami banknotów i monet. Z wielkim entuzjazmem uczestniczyły w zabawach o charakterze pieniężnej rywalizacji (m.in. „Zdobądź monetę z pleców kolegi”, „Gra pieniężna”). Przedszkolaki dość dobrze radziły sobie z przeliczaniem ilości pieniędzy zdobytych w grach, porównywały wartości i wyłaniały zwycięzców. Większość dzieci potrafiła odliczyć podaną cenę za artykuły papiernicze w zabawie „Ile zapłaci Jacek?”. Nieliczne dzieci wykazały się dużą wiedzą w dobieraniu różnych kombinacji monet do określonej ceny. Przedszkolaki wypowiadały się na temat sposobów płatności za towary i usługi (karta, gotówka), sposobów przechowywania pieniędzy (bank, sejf, skarbonka), oceniały, które z nich są bezpieczne, wygodne. Dzieci dowiedziały się jak sprawdzić czy banknoty nie są fałszywe. Próbowały także wpisywać z pamięci swój 4-cyfrowy PIN w atrapę bankomatu, zapamiętały o konieczności chronienia swojego numeru PIN. Na salach zostały zorganizowane kąciki sklepowe, aby dzieci w zabawie mogły doskonalić swoje umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania. Nauczyciele bezustannie wykorzystują wszelkie okazje i naturalne sytuacje nadarzające się w trakcie pobytu dzieci w przedszkolu do kształtowania umiejętności matematycznych.

 

1 18

 Luty: PRZELICZANIE, DODAWANIE I ODEJMOWANIE, NOMINAŁY MONET I BANKNOTÓW

 

 

 „Gry matematyczne”

W marcu przedszkolaki grały w różnorodne gry matematyczne, a także konstruowały własne gry. Gry liczbowe doskonaliły u dzieci umiejętność przeliczania, rozpoznawania cyfr i liczb, porównywania wielkości cyfr i liczb, dodawania i odejmowania, rozwiązywania prostych zadań tekstowych. Zabawy w gry matematyczne dostarczyły dzieciom wiele radości. Rozwijały u dzieci spostrzegawczość, pamięć i refleks, poczucie sprawiedliwości. Podczas wspólnego grania przedszkolaki uczyły się współdziałania w grupie koleżeńskiej, dyscypliny i podporządkowania się przyjętym zasadom, samodzielnego podejmowania zadań. Dzieci w zespołach ochoczo konstruowały grę planszową na bazie przeczytanego opowiadania pt. ”Jak bałwanek witał wiosnę” E. Krawczyk . Przedszkolaki same rysowały grę, wzbogacały ją o symbole występujące w opowiadaniu, ustalały ich znaczenie i czerpały przyjemność ze wspólnej gry. W grze „Rajd po Warszawie” oprócz umiejętności matematycznych, dzieci utrwalały znajomość zabytków naszej stolicy. Przedszkolaki same ułożyły na dywanie chodniczek do gry „Wyścig zwierząt” i ustaliły znaczenie symboli (1,2,?, +, -, ?, ♫), pamiętając o matematycznym charakterze gry. W grze „Kostką rzucamy, pisanki zbieramy” dzieci odkładały jedynie białe pisanki, a przeliczając ich ilość wyłaniały zwycięzców. Niezwykle atrakcyjne okazały się dla dzieci matematyczne gry z wykorzystaniem komputera i Internetu. Pozwoliły one na szersze powtórzenie i utrwalenie zagadnień matematycznych. Przedszkolaki wielokrotnie korzystały w zabawach dowolnych z w/w gier, a także wciąż konstruowały swoje nowe gry i zapraszały kolegów do rozgrywek.

 

11

Marzec: GRY MATEMATYCZNE

 

 

„Pomiar długości, szerokości, wysokości”

 W kwietniu przedszkolaki eksperymentowały z pomiarami długości, szerokości i wysokości. Szacowały na „oko” długość i szerokość paseczków układając je w szeregi. Próbowały określać odległości za pomocą kroków, skoków i długości stopy (np. ile będzie skoków od szarfy do szarfy, ile będzie kroków od dywanu do drzwi, itp.). Szacowały odległości, np: ile to jest 2 metry, 5 metrów, 30 cm, itp. Następnie dokonywały pomiarów, aby przekonać się na ile ich szacunki są zgodne z rzeczywistością. Przedszkolaki dokonywały pomiaru swojego wzrostu i porównywały wyniki - kto jest wyższy, a kto niższy. Dzieci dokonywały pomiarów w sytuacjach praktycznych wykorzystując metr i linijkę, ale także inne przedmioty. Podawały wyniki pomiarów wykonane ołówkiem, sznurkiem, tasiemką, patyczkami, zabawką, dłonią, itp. (np. długość szafki = prawie 6 ołówków; szerokość stołu = 5 kartek i trochę; długość zjeżdżalni = 9 tasiemek, wysokość drzwiczek szafki = prawie 5 buteleczek, itd.). Przedszkolaki zrozumiały, że długość sznurka czy tasiemki nie zmieni się, jeśli zmienimy jego kształt. Dokonywanie pomiarów dostarczyło dzieciom nie tylko praktycznej wiedzy, ale także satysfakcję ze swoich działań.

 

1 9

Kwiecień: POMIAR DŁUGOŚCI, SZEROKOŚCI, WYSOKOŚCI

 

 

„Pomiar ciężkości, mierzenie płynów”

W maju przedszkolaki konstruowały prostą wagę i podejmowały próby ważenia na niej różnych zabawek. Szybko zrozumiały, na czym polega sens ważenia, obserwując ramiona wagi i efekt równoważenia ciężarów. Używały określeń cięższy, lżejszy, taki sam. Dostrzegły jak ważna w ważeniu jest dokładność. Przedszkolaki dokładały i odkładały klocki chcąc przekonać się, ile waży miś lub autko. Na koniec ustawiały elementy w rzędzie i przeliczały ich ilość. Dokonywały podsumowania: pluszowy miś waży 4 drewniane klocki, a autko waży 20 piankowych klocków. Ważenie dla dzieci było niezwykle atrakcyjne. Chciały ważyć dosłownie wszystko. Przedszkolaki eksperymentowały również z ważeniem na wadze szalkowej. Poznały jednostki masy – 1 kilogram, 2 kilogramy, pół kilograma na podstawie prezentowanych odważników. W toku zabawy, niektóre dzieci trafnie wyciągnęły wnioski, iż ciężar przedmiotu nie zależy od jego wielkości. Trudniej było dzieciom wyobrazić sobie, że kilogram piór waży tyle samo, co kilogram drewna. Dzieci ważyły także wybrane przez siebie przedmioty na wadze elektronicznej i z pomocą nauczyciela odczytywały wynik. Oglądały ilustracje innych rodzajów wag i określały ich rolę.

Przedszkolaki eksperymentowały także z mierzeniem płynów. Na początku działań, określały ilość wody w butelkach stosując pojęcia: więcej, mniej. Po przewróceniu butelek dzieci błędnie określiły, że teraz znajduje się w nich mniej wody. Skupiły się na porównywaniu słupków wody. Dopiero po dłuższym zastanowieniu i wyjaśnieniach nauczyciela, zrozumiały zależność stałości ilości płynu przy obserwowanych zmianach w wyglądzie wody. W kolejnych działaniach dzieci utwierdziły się, że ilość płynu (jeśli nie dolaliśmy go więcej, ani nie odlaliśmy) nie zmienia się po przelaniu go z jednego naczynia do drugiego. Dzieci eksperymentowały z określaniem ilości kubków wody w butelce, rysując na niej podziałkę. Przedszkolaki poprzez praktyczne działania poznały także jednostki pomiaru cieczy – 1 litr, 2 litry, pół litra. Wypełniały litrową butelkę, a potem przelewały tę wodę do 2-litrowej, zauważając, że woda wypełnia butelkę tylko do połowy. Przy powtórzeniu działania zobaczyły, że teraz butelka jest pełna. Zgodnie wyciągnęły wnioski, że w dużej butelce mieszczą się 2 litry wody. Analogicznie wypełniały wodą półlitrową butelkę, przelewając jej zawartość dwa razy do butelki litrowej. Taka seria ćwiczeń stanowiła dobre przygotowanie dzieci do nauki w szkole. Ucząc się w niej o jednostkach pomiaru cieczy mogą nie mieć okazji do praktycznych doświadczeń. Wszystkie działania z ważeniem przedmiotów i mierzeniem wody, wyzwoliły u dzieci pozytywne emocje i zainteresowanie światem matematyki!

 

p1250363

Maj: POMIAR CIĘŻKOŚĆI, MIERZENIE PŁYNÓW

 

 

„Spartakiada matematyczna”

Przez cały rok szkolny przedszkolaki rozwijały swoje umiejętności matematyczne w oparciu o autorski program „Matematyka jest wszędzie”. W czerwcu nadszedł czas na podsumowanie zdobytej wiedzy. Podczas zorganizowanej w przedszkolu „Spartakiady matematycznej”, starszaki i średniaki w zespołach kilkuosobowych musiały zmierzyć się z matematycznymi zadaniami. Konkurencje drużynowe oparte na ośmiu działach programowych, dostarczyły dzieciom wiele pozytywnych emocji i satysfakcji z własnej wiedzy i umiejętności. Przedszkolaki miały okazję wykazać się m.in. logicznym myśleniem, zdolnością kojarzenia i umiejętnością współdziałania w zespole. Zabawy matematyczne w formie spartakiady pokazały dzieciom, że matematyka wcale nie musi być nudna!

Wszyscy zawodnicy „Spartakiady matematycznej” otrzymali pamiątkowe dyplomy „Zdolnych Przedszkolaków-Matematyków” i słodki poczęstunek. Życzymy wszystkim Przedszkolakom dalszego rozwoju zainteresowań matematycznych!

 

21

Czerwiec: SPARTAKIADA MATEMATYCZNA

 

 

„Lekcja matematyki w szkole”

Dzięki uprzejmości Pani Bożeny Dudek, przedszkolaki gościły w Szkole Podstawowej na lekcji matematyki. Dzieci zasiadły w szkolnych ławkach i uważnie słuchały poleceń nauczyciela, które kierowane były do uczniów jak i przedszkolaków. Rozpoznawały m.in. przyrządy geometryczne i próbowały przy ich pomocy kreślić na tablicy figury geometryczne. Wspólnie z uczniami klasy drugiej przedszkolaki dodawały i odejmowały w zakresie 10 oraz wyszukiwały różniące się w szeregu elementy. Współpraca układała się wzorowo, o czym świadczą uśmiechy jak i skupione twarze uczestników zajęć. Celem lekcji było uświadomienie dzieciom, że z matematyką spotkają się także w szkole, a umiejętności matematyczne są istotne w codziennym życiu. „Matematyka jest królową nauk”, a jej rozumienie i stosowanie prowadzi do rozwoju w każdej dziedzinie życia.

Duże zainteresowanie wzbudziła u dzieci tablica interaktywna, na której przedszkolaki ochoczo kreśliły palcami figury i różne rysunki. Obejrzały także za jej pośrednictwem teledysk, wspólnie śpiewając znaną wszystkim piosenkę zespołu Arki Noego pt. „Tato”. Przedszkolaki miały także okazję zobaczyć jak wyglądają inne sale lekcyjne i pomieszczenia szkolne.

Dzięki tej wizycie dzieci przekonały się na własne oczy, że w szkole jest bezpiecznie, miło i niezwykle ciekawie. Mamy nadzieję, że wkroczą w szkolne mury bez trwogi i lęku, pozyskując w niej nowych kolegów i koleżanki.

Na zakończenie otrzymaliśmy kolorowanki dla dziewczynek i chłopców. W ramach podziękowań z naszej strony, wręczyliśmy nauczycielce laurkę wraz z słodkościami dla całej klasy.

 

10

Czerwiec: LEKCJA MATEMATYKI W SZKOLE