photo1.png
photo2.png
photo3.png

 

przedszkole czernichow jpg

 SZANOWNI RODZICE !

Podajemy nr konta na który można

dokonać przelewu bankowego

za korzystanie z usług przedszkola:

64 859100070060043004620013

 

DANE DO PRZELEWU

NA RADĘ RODZICÓW:

 Ryszka Beata

 Nr konta:

85 8591 0007 0061 0438 8675 0001

 Tytuł: Imię i nazwisko dziecka, grupa

adres e mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

INTERNETOWE PRZEDSZKOLE

MARZEC

Dzisiejszych odsłon24
Ilość wszystkich odsłon286037

Biedronki - grupa 5-6 latków

 

 

Kochane Starszaki !

 

  Pani Kasia i Pani Ania przesyłają Wam gorące pozdrowienia i ściskają Was mocno!!!!!!

                                               Bardzo za Wami tęsknimy!!!

       Przekazujemy Waszym  Rodzicom propozycje wspólnych zabaw w domu.

Poniżej umieściłyśmy nasze adresy mailowe, na które możecie przesyłać nam np. swoje prace plastyczne. To tak jakbyście wysyłali do nas kolorowe listy.

 

             W wypadku jakichkolwiek pytań prosimy Rodziców o kontakt mailowy:

                Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

      Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.                                       

 

Drodzy Rodzice Starszaków!

               Z uwagi na zaistniałą sytuację  pragniemy poinformować Rodziców dzieci Starszych , iż do tej pory dzieci poznały następujące litery:  A,a ;  B,b;  C,c;  D,d;  E, e; G, g;  I,i;  K,k;  L, l;  M, m;  N, n;  O,o;  P,p ; R,r;  S,s ; T,t; U,u;  W,w;  Z,z   oraz  cyfry  od 1 do 10. 

               Zachęcamy Państwa do korzystania z propozycji zabaw zawartych w tej zakładce oraz wymienionych poniżej stron, które proponują szereg aktywności umysłowych wspomagających rozwój i wiedzę Państwa dzieci:

 - matzoo.pl  

 - domowyprzedszkolak.pl

 - MiniMini+

- wychowanieprzedszkolne.pl

- ciufcia.pl

- lulek.tv

- kiddoland

- przedszkolaki - YUMMI.pl

                                                                                                 Pozdrawiamy serdecznie Dzieci i Rodziców,

                                                                                               życzymy miłej zabawy oraz dużo optymizmu !!!

                                                                                                  Wychowawczynie: Katarzyna Krząścik

                                                                                                                              Anna Hojny

 

 

KWIECIEŃ


Tydzień I

TEMAT: Wiosenne powroty!


Podstawa programowa : I, II, III, IV


PONIEDZIAŁEK - 30.03.2020
1. Wiersz "Powrót ptaków" Maria Konopnicka - ( źródło - https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/powrot-ptakow.html), rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat treści wiersza, wytłumaczenie dziecku trudniejszych słów, zwrotów, które są dla dziecka niezrozumiałe.

2. Doświadczenie „Co słychać w jajku?” - dziecko wraz z Rodzicem ogląda i porównuje jajko surowe z ugotowanym na twardo, rozmowa na temat ich przeznaczenia, poznanie zwierząt wykluwających się z jaj, - prezentacja -
https://www.istockphoto.com/pl/obrazy/zwierz%C4%99-wyklute-z-jajka?mediatype=photography&phrase=zwierz%C4%99%20wyklute%20z%20jajka&sort=mostpopular

- porównywanie jajek: surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka. Plastikowy pojemnik, lignina, surowe jajko, ugotowane jajko, dwie szklanki, talerzyk. Ułożenie w pojemniku wyłożonym np. ligniną surowe jajko i ugotowane jajko. Dziecko dotyka kolejno jajek, potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazują różnice. Rodzic wprowadza oba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Zastanawia się nad przyczyną.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka. Następnie Rodzic rozbija surowe jajko. Oddziela żółtko od białka. Prosi, aby dziecko powiedziało, z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko)

3. Zabawa "Bocianek" – reagowanie odpowiednim ruchem na dźwięk piosenki "Kle kle boćku" . (źródło YouTube) Dziecko zajmują dowolne miejsca na środku pokoju. Słuchając piosenki dziecko wyciąga ręce na boki. Porusza nimi powoli i mówi w wolnym tempie: kle kle, naśladują lot bocianów. Kiedy piosenka ucichnie zatrzymuje się , staje na jednej nodze, wyciąga ręce do przodu tworząc z nich " dziób" bociana i klaszcze w ręce naśladując bociani klekot. Zachęcanie dziecka do częstego słuchania i śpiewania piosenki.

4. Poznanie litery J; j na wyrazie jajka - Karty Pracy B+ cz. 4 - str.48 (dzieci 6- letnie)
- zabawa "Wymyśl słowo z głoską - j ", wymyślanie wyrazów z głoską - ł ; układanie obrazu wyrazu z
wykorzystaniem klocków ( np. jajka - 5 klocków, jezioro - 7 klocków) ,
- utrwalenie litery J; j - Karty pracy B+, cz. 4, str. 49,50,51
- 5- latki mogą również bawić sie w powyższą zabawę wymyślając proste ( 4, 5 głoskowe wyrazy)


WTOREK - 31.03.2020
1. Animacja wiersza ,,Ptasie radio” J. Tuwim – (źródło: YouTube)- dziecko uważnie ogląda film, w oparciu o treść i zdjęcia ptaków (google: grafika) wypowiada się na temat treści. ( Przykładowe pytania, jakie można zadać: Jakie ptaki pojawiły się w wierszu?, Który ptak rozpoczął audycję? ,Który ptak chciał zajrzeć do słownika, żeby zrozumieć śpiew słowika?, Gdzie ukrywa się echo w lesie? Czy echo można zobaczyć?, Gdzie kąpią się ptaki? Co w wierszu było najciekawsze? Które słowa są trudne do wymawiania? Po czym można poznać ptaka?

2. ,,Budowa ptaka”- dziecko może zaobserwować ptaka za oknem, wyjść na spacer z Rodzicem w poszukiwaniu ptaków, obejrzeć ptaki w albumach, książkach przyrodniczych, sięgnąć po Karty pracy cz.4 ,s 42 (5 -latki), nr 52 (6-latki) zwrócić uwagę na wygląd, zachowanie, cechy, które umożliwiają ptakom latanie, przeczytać nazwy części ciała, pokazać na rysunku, porównać ze sobą ptaki, wskazać różnice w budowie, w wyglądzie zewnętrznym (wielkość, ubarwienie, kształt kończyn, ogona, dzioba)

4. Zabawa logopedyczna z wykorzystaniem lusterka ,,Ptasi koncert”- rodzic siada naprzeciwko dziecka i naśladuje głosy ptaków, np. ćwirk, świrk, czyrik, ćwirik, kuku, stuk-puk, a dziecko próbuje powtarzać po nim. Następnie to dziecko wymyśla i prezentuje różne ptasie odgłosy, a rodzic je naśladuje.
Improwizacja ruchowa ,,Taniec ptaków”- dziecko wspólnie z rodzicem może wykonać układ taneczny wg swojego pomysłu do utworu H. Zimmer ,,Tennessee”  (źródło: https://www.youtube.com/watch?v=vzvVsNIWRhM)

5. Praca plastyczna ,,Ptaki dziwaki”- dziecko wspólnie z Rodzicem przygotuje miejsce do pracy oraz potrzebne materiały: białą kartkę z bloku technicznego A4, farby, kubek z wodą, pędzel. Zabawa polega na namalowaniu wymyślonego przez dziecko ,,ptaka dziwaka”. Podczas pracy dziecko zwraca uwagę, jakie części ciała powinien posiadać ptak, aby był podobny do ptaka. Po skończonej pracy może wymyślić dla ptaszka nazwę. Dziecko pomaga w porządkowaniu miejsca pracy i dokładnie myje ręce.


ŚRODA - 01.04.2020
1. Zabawy przy piosence "Kle, kle boćku, kle, kle (źródło: YouTube) - wyklaskanie piosenki. Pogadanka w trakcie której dziecko poznaje ciekawostki z życia bocianów ,( np. po wykluciu się bocianki mają początkowo czarne dzioby i nogi oraz inne ciekawostki) źródło - http://ptaki-rolnictwo.bocian.org.pl/bocian-bialy; poznanie życia i zwyczajów bocianów - Karty Pracy - cz. 4 ( 5 - latki )B str. 43 ; ( 6 - latki) B+ str.53

2. Gdzie mieszkają bociany – reagowanie na sygnały: ustne i dźwiękowe. nagranie muzyki wybranej przez Rodzica. Dziecko (mały bocian) maszeruje w rytmie muzyki .Na sygnał – uderzenie dwóch pustych plastikowych butelek – mały bocian wraca do gniazda, czyli do Rodzica. (bocianiej mamy).Na hasło: Bociany są zmęczone – dziecko przechodzi do leżenia na dywanie. Na sygnał – dwa uderzenia butelek – wyspany bocian wychodzi na spacer – dziecko splata ręce z tyłu, maszerują za mamą., unosząc wysoko kolana. Na hasło: Bocian staje – zatrzymuje się, opuszczają ręce, próbuje utrzymać równowagę, stojąc na jednej nodze. Na hasło: Bociany klekoczą – wypowiada sylaby - kle, kle, ręce dziecka naśladują otwieranie i zamykanie dzioba. Na hasło: Bocian biegnie – dziecko wyciąga ręce na boki, wykonują ruchy naśladujące ruchy skrzydeł ptaka.

3. Wiosenne zabawy matematyczne
a - Poćwicz: Rodzic prosi dziecko o wykonanie poniższych ćwiczeń lub wykonuje je razem z dzieckiem
-Podnieś prawą rękę do góry. Połóż lewą rękę na głowie. Złap się prawą ręką za lewe ucho. Połóż lewą rękę na prawym kolanie itp.
b - Poukładaj ( klocki lub guziki lub inne małe elementy) na kartce zgodnie z poleceniem:
Po niebie płynęły 4 chmurki.
Po ich prawej stronie świeciło słońce.
Na ziemi rosły 2 drzewa.
Między nimi zakwitły 3 czerwone kwiatki itp.
c - Policz na konkretach lub w pamięci: ( wykorzystanie drobnych elementów jak: klocki, guziki, kuleczki itp.)
-Po łące chodziły 4 bociany. Dwa odleciały, ile zostało? (2)
-W stawie pływały 3 żaby. Po chwili wskoczyła jeszcze 3 . ile żab jest w stawie?(6)
-Na liściu siedziało 8 biedronek, 1 odleciała. Ile zostało? (7)
-Nad łąką fruwały 5 motyli, po chwili przyleciały 4. Ile teraz ich jest? (9) itp.

4. Film "Dlaczego mam dobre zdanie o bocianie" z cyklu KAKTUS I MAŁY-
(źródło - https://www.youtube.com/watch?v=NA25xYZ-fJY )

5. Zachęcamy Starszaki do stałego "podglądania" bocianów w gnieździe, zwłaszcza w okresie wiosennym, kiedy Pani Bocianowa wysiaduje jajka, a potem opiekuje się małymi bociankami. Miłego" podglądania" !!!!!!!
( źródło: https://klekusiowo.webcamera.pl/ lub https://www.sokolka.tv/index.php/kamery-online/gniazdo-bocianie )


CZWARTEK - 02.04.2020
1. Opowiadanie ,,Gniazdko” Bussold H. Zdzitowiecka (źródło:zbajkaprzezswiat.pl) - rozmowa na temat treści, poznanie sposobu budowania gniazd przez ptaki, (źródło: google - grafika), wyjaśnienie słowa ,,architekt”. (Przykładowe pytania to tekstu: Co robią ptaki, które przyleciały z ciepłych krajów?, Z czego budują gniazda?”, Co to znaczy, że ptaki są architektami?)

2. Ćwiczenia oddechowe ,,Zabawa z piórkiem”- dziecko podrzuca piórko do góry i za pomocą wydychanego powietrza próbuje utrzymać je jak najdłużej w górze. Następnie kładzie się na dywanie na brzuchu, umieszcza piórko przed sobą i stara się dmuchać na nie jak najmocniej.

3. Oglądanie zdjęć ptaków i gniazd (źródło: YouTube)- dziecko próbuje opisać wygląd gniazda, określić jego miejsce, porównać ze sobą gniazda ptaków, wskazuje na różnice między nimi np. gniazdo bociana- duże zrobione z patyków, jest wysoko usytuowane na słupie lub na starym kominie; gniazdo jaskółki - pod dachem; budka lęgowa szpaka- w tej budce szpak wije sobie gniazdko, gniazdko skowronka - małe gniazdko, na ziemi wśród pól.                                                                      Wykonanie ćwiczeń w Kartach Pracy cz.4, s. 44 (5-latki), cz.4, s. 54 (6-latki).

4. Zabawa ruchowa ,,Ptaki do gniazd”- na dywanie rozłożone gazety- ptasie gniazda, dziecko- ptak biega/ chodzi w rytm wystukiwany przez rodzica klockami, po całym pokoju naśladując ptaka- macha rękami, ćwierka itp., kiedy rodzic przestaje uderzać klockami, dziecko- ptak wbiega do gniazda. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

5. Praca plastyczna ,,Projekt gniazdka dla ptaszka”- potrzebne będą: np. sianko, piórka, wata, patyczki, zasuszone liście, kawałki sznurka, przykrywka, plastelina. Dziecko pod kierunkiem Rodzica buduje gniazdko wg swojego pomysłu i zgromadzonych materiałów. Potem lepi ptaszka i wkłada do gniazdka. Na zakończenie dziecko porządkuje swoje miejsce zabawy.


 

PIĄTEK - 03.04.2020
1. Zagadki o ptakach - rodzic czyta zagadki - źródło miastodzieci.pl(https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-ptakach/ )

2. Słuchanie odgłosów ptaków - źródło głosyptakow.pl (https://www.glosy-ptakow.pl/ ) - rozmowa na temat - z czym kojarzą się dziecku dźwięki wydawane przez niektóre ptaki?

3. Zabawa kreatywna - Dokończ zdanie – Gdybym umiał latać, to...- zwracanie uwagi na poprawne budowanie zdań.

4. Umieszczenie w przydomowym ogródku materiałów przydatnych ptakom do budowania gniazd. Obserwowanie zachowania ptaków. Materiały, które mogą być przydatne ptakom podczas budowania gniazd (np. wełna, piórka, koński włos). Dziecko umieszcza je na terenie ogródka, w miejscu nieco oddalonym od domu, np. przy ogrodzeniu. Obserwuje zachowanie ptaków.

5. Diagram literowy "Ptaki ": - wyszukiwanie i wykreślanie nazw 12 ptaków

A K U K U Ł K A R P K O S
T W E S G A W R O N M L K
S Ł O W I K C D H S O W A
P F W R O N A B J G I L M
D R O Z D B P K R U K W R
I Y U Q S K O W R O N E K
B S R O K A Y U E A B W R
M K L T S I K O R K A D G

 

 

 

 

 

 

MARZEC

Tydzień IV

TEMAT: Wiosenne przebudzenie!

Podstawa programowa : I, II, III, IV


ŚRODA - 25.03.2020

1. Opowiadanie "O żółtym tulipanie." M. Różyńska( źródło - Wychowanie Przedszkolne.pl), rozmowa z dzieckiem na temat opowiadanie, budowanie poprawnych wypowiedzi.

2. Oglądanie zdjęć ( google - grafika ) kwiatów wiosennych : tulipany, żonkile i inne - słuchanie opowiadania, odnajdywanie na ilustracjach kwiatów wiosennych, poprawne ich nazywanie

- oglądanie wybranego kwiatka doniczkowego w domu, omówienie budowy" korzeń, cebulka, łodyga, kwiat; badanie i określanie właściwości ziemi- stosowanie określeń: miękka, twarda, mokra, sucha, czarna, brązowa  itp.

3. Zabawa ruchowa - "Sadzimy, siejemy" - wspólnie z rodzicami naśladowanie czynności wykonywanych podczas wiosennych prac w ogródku

3. Oglądanie ilustracji i rozmowa na temat przedstawionych etapów wzrostu kwiatów np. hiacynt (google - grafika) oraz jakie narzędzia potrzebne są do pracy w ogródku

4. Poznanie litery Ł; ł na wyrazie łopatka - Karty Pracy cz. 4 - str.36

- zabawa "Wymyśl słowo z głoską - ł ", wymyślanie wyrazów z głoską - ł ; układanie obrazu wyrazu z wykorzystaniem  klocków ( np. ławka - 5 klocków)

- utrwalenie litery Ł; ł -  Karty pracy, cz. 4, str. 37,38,39


CZWARTEK-26.03.2020

1.Wiersz ,,W naszym ogródeczku” H. Zdzitowiecka (źródło :tekstowo.pl)- rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej

2.Oglądanie fotografii przedstawiających wiosenne prace w ogrodzie (przeglądarka:  google- grafika) - nazywanie czynności wykonywanych w ogródku, wskazywanie i nazwanie narzędzi ogrodniczych, wyjaśnianie ich zastosowania

(propozycja: wspólnie z dzieckiem można udać się do przydomowego ogródka, pokazać narzędzia ogrodnicze, zwrócić uwagę, że metalowymi narzędziami mogą posługiwać się tylko dorośli)

3. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała ,,Kwiaty rosną”- dziecko przykuca na dywanie, głowę wtula w ramiona- ,,kwiatek śpi”. Rodzic rytmicznie klaszcze: najpierw cicho, potem coraz głośniej i szybciej- dziecko powoli podnosi się aż do pozycji stojącej, wyciąga ręce do góry. Kiedy rodzic klaszcze wolniej i ciszej, dziecko ponownie przyjmuje postawę wyjściową- ,,kwiatek znów zasnął”.

4.Zagadki słowne ,,Jakie to narzędzie?” – (źródło: zagadkidladzieci.net) wspólnie z dzieckiem rozwiązywanie zagadek, wyróżnianie przez dziecko głoski ,która znajduje się na początku, na końcu, w środku wyrazu, głoskowanie powstałych wyrazów

5.Praca artystyczno-techniczna ,,Wiosenne kwiatki”- potrzebne: karta nr 8 ,,Wyprawka” , rurka do napojów, taśma klejąca, nożyczki, nakrętka od butelki, plastelina. Dzieci wypychają z karty poszczególne części tulipana. Przekładają końcówki rurek do napojów przez nacięte miejsca tak, jak widać na fotografii. Przyklejają liście tulipana do rurek taśmą klejącą. Dzieci wypełniają nakrętkę od butelki plasteliną, umieszczają sylwetę kwiatka.


PIĄTEK - 27.03.2020

1. Piosenka "Jestem sobie ogrodniczka" (źródło - YouTube), słuchanie utworu, rozmowa na temat treści piosenki, wyklaskanie rytmu, próby śpiewania

2. Zabawa "Naśladujemy wiosenne odgłosy" ćwiczenia ortofoniczne - próby naśladowania ptasiego śpiewu, rechotu żab, brzęczenie pszczół i inne wg pomysłów dzieci

3. Zabawa dydaktyczna - "Zabawa z rytmem" https://ciufcia.pl/gry-dla-dzieci-starszych/kraina-muzyczna/metronom - zmienianie tempa na metronomie i wyklaskiwanie dźwięku w takim samym tempie

3. Ćwiczenie oddechowe – "Wiosenne kwiaty" - Kolorowe kulki, dowolna muzyczka dzwonka z telefonu. Na środku pokoju rozrzucone kulki - "kolorowe kwiaty". W rytmie muzyczki dziecko maszerują między kulkami. Na sygnał – wstrzymanie dzwonka – dziecko podnosi najbliżej leżącą kulkę - kwiatek i ją wącha. Wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami.

4. Zabawa matematyczna " Kwiaty na rabatkach" - zabawa z wykorzystaniem kolorowych kredek.

- układanie "kredek - kwiatów" na kartce papieru w rzędzie,  w takiej samej ilości jaką rodzic wyklaszcze podpisanie rabatki odpowiednią cyfrą w zakresie liczby 10

- układanie "kredek - kwiatków" w dwóch rzędach, porównanie ich liczebności czyli gdzie jest więcej, gdzie mniej kredek i próby określenia o ile i w którym rzędzie jest więcej lub mniej kredek.

.

 

Nasze Przedszkole jest czynne od godz. 7.00 do godz. 17.00. Przedszkole składa się z trzech oddziałów:

Grupa I - JAGÓDKI
Dzieci 3; 4 - letnie

Grupa II - ŻABKI
Dzieci 4;5 - letnie

Grupa III - BIEDRONKI
Dzieci 5; 6 - letnie

Zapraszamy