photo2.png
photo1.png
photo3.png

 

przedszkole czernichow jpg

 SZANOWNI RODZICE !

Podajemy nr konta na który można

dokonać przelewu bankowego

za korzystanie z usług przedszkola:

64 859100070060043004620013

 

DANE DO PRZELEWU

NA RADĘ RODZICÓW:

 Ryszka Beata

 Nr konta:

85 8591 0007 0061 0438 8675 0001

 Tytuł: Imię i nazwisko dziecka, grupa

adres e mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Przedszkolne Nowinki

kaciklogo

Koronawirus - Procedury - Informacje

INTERNETOWE PRZEDSZKOLE

Styczeń

Dzisiejszych odsłon59
Ilość wszystkich odsłon343483

Kącik Logopedyczny

 Zapraszamy do korzystania z ciekawych propozycji, które uatrakcyjnią dzieciom codzienne zabawy, a przy okazji pomogą ćwiczyć ich aparaty artykulacyjne i oddechowe.

ZABAWY DLA DZIECI 3-4 LETNICH

ZABAWY DLA DZIECI 5-6 LETNICH


DZIECI Z AFAZJĄ ROZWOJOWĄ - POZNAJ, ZROZUM, ZAKCEPUJ

Afazja rozwojowa -     Co to jest? Jak z tym żyć? Jak pomóc dziecku? Takie pytania często zadają rodzice dzieci, u których zdiagnozowano „afazję rozwojową”

Wśród polskich specjalistów –zajmujących się diagnozowaniem zaburzeń mowy u dzieci nie ma porozumienia w stosunku do jednoznacznej terminologii, bywa że określenie afazji rozwojowej stosuje się zamiennie z : niedokształceniem mowy o typie afazji, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, niedorozwojem mowy, dysfazją, alalią, SLI

Afazja rozwojowa – to specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka. Dzieci pomimo prawidłowego słuchu fizycznego i – co najmniej normy intelektualnej, mają trudności z nabywaniem i rozumieniem mowy.

Afazja rozwojowa nie jest zatem konsekwencją niepełnosprawności intelektualnej, niedosłuchu, porażenia mózgowego czy całościowych zaburzeń rozwojowych. Jest spowodowana uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych, często w postaci mikrourazów o nieznanej genezie i niejednoznacznym patomechanizmie.

Objawia się :

- zaburzeniami albo zniesieniem zdolności wyrażania myśli słowami ( mały zasób słownictwa, składanie słów i zdań odbywa się z wysiłkiem);

- niemożnością naturalnego opanowania systemu gramatycznego i składni;

- zaburzeniami o charakterze amnestycznym – zapominaniem już nabytego słownictwa;

- problemami z uczeniem się nowych słów i zapamiętywaniem ich znaczeń;

- trudnościami z powtarzaniem cudzych słów i zdań;

- tworzeniem neologizmów, zniekształcaniem słów, często niezrozumiałą mową,

- w przypadku afazji czuciowej – zaburzeniami rozumienia mowy ( dzieci rozumieją sens niektórych słów , ale nie rozumieją znaczenia całego zdania)

   Oprócz ewidentnych problemów z mową dzieci z afazją cierpią jednocześnie na: trudności w czytaniu i pisaniu o różnym stopniu nasilenia, ograniczenia w umiejętności uczenia się na pamięć, zaburzenia koncentracji uwagi, dysharmonię rozwojową, problemy z motoryką małą i dużą, zaburzenia integracji sensorycznej, męczliwość, nerwowość, lękliwość, nadpobudliwość, problemy emocjonalne, obniżenie poczucia własnej wartości, unikanie kontaktów społecznych, izolowanie się.

Specjaliści wyróżniają trzy typy afazji:

Afazję rozwojową typu ekspresyjnego ( ruchowa, motoryczna), wtedy gdy dziecko nie mówi lub mówi bardzo słabo, ale rozumie mowę;

Afazję rozwojową typu percepcyjnego ( sensoryczną ), wtedy gdy rozumienie mowy otoczenia jest dla dziecka ograniczone natomiast mowa czynna dziecka jest bardzo agramatyczna i niewyraźna ( dziecko posługuje się „swoim” językiem);

Afazję rozwojowa typu mieszanego ( sensoryczno- motoryczna) połączenie obydwu wcześniejszych – dziecko nie mówi albo słabo mówi oraz nie rozumie mowy otoczenia;

Dziecko z afazja rozwojową musi koniecznie zostać objęte opieką i terapią wielospecjalistyczną najczęściej logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną, terapią integracji sensorycznej. Terapia takiego dziecka jest bardzo długa, żmudna, ale konieczna. Odpowiedni dobór terapii, motywacja dziecka i współpraca między specjalistami oraz rodzicami to najlepsze co może przytrafić się dziecku z afazją rozwojową.

                                                                                           Opracowała: Elżbieta Cebularz

Źródła:

Materiały z konferencji logopedycznej „Afazja – diagnoza, kształcenie, terapia”

oraz https://www.rozkodujmyafazje.pl/

 


Wszyscy wiemy, jak ważne jest ćwiczenie od najmłodszych lat. Najlepiej jest to robić przez zabawę. Ale kiedy, gdzie ? Ćwiczenia i zabawy logopedyczne nie muszą być prowadzone tylko w gabinetach. Dlatego przedstawiam kilka propozycji, które z powodzeniem można wykorzystać zarówno w domu, podróży do przedszkola jak i podczas jesiennych spacerów.

  1. „Co tak pachnie ?” np. „Co pachnie w kuchni”, „jak pachną kwiaty”– powolny wdech nosem, powolny wydech ustami (powtarzamy kilka razy).                                                                           
  2. Zdmuchiwanie listków, dmuchawców podczas zabaw w parku, na łące.                                                                                                                                                                                   
  3. Zdmuchiwanie piórek, lekkich piłeczek, watek, zabawek wykonanych z papieru; inna wersja tej zabawy to dmuchanie przez słomkę.                                                                                  
  4. „Baloniki” – „nadmuchujemy” policzki, nabieramy do buzi dużo powietrza, zgromadzone powietrze w buzi przesuwamy z jednego policzka do drugiego, wypuszczamy powietrze szybko lub powoli wymawiając „pssssss”.                                                                                                                                                                                                                                  
  5. „Wiatr” – naśladujemy szum wiatru „szszsz” – język znajduje się za górnymi zębami, zęby są przybliżone, usta tworzą ,,ryjek”.                                                                                            
  6. „Pszczoła” – naśladujemy bzyczenie „bzzz” (ułożenie artykulatorów j.w.)                                                                                                                                                                                     
  7. „Kotki” kotki piją mleczko języczkiem z talerzyków (język wysuwamy jak najdalej z buzi), oblizują wąsy (język sięga do kącików ust z jednej i z drugiej strony), następnie chodzą wokół miseczek i miauczą „miau”.                                                                                                                                                                                                                                                            
  8. „Pieski” : warczą „wrrr”, szczekają „hau, hau, hau”, jedzą kość – „mniam, mniam”, „wrrrwrrr”, oblizują się (język oblizuje górną i dolną wargę).                                                                      
  9. „Krówki”: muczą „muuu”, żują trawę – buzia jest zamknięta, poruszamy żuchwą w różne strony, dobra trawa – oblizujemy językiem całe usta                                                                       
  10. „Śmieszne minki”– robienie różnych minek z użyciem lustra: wesoła buzia – uśmiechamy się: wargi są płaskie, lekko rozchylone, zębów nie widać lub zęby są przybliżone, wargi rozchylone, rozciągnięte, widać zęby, smutna buzia- robimy podkówkę, obrażona buzia – wargi są nadęte, zła buzia – przybliżamy zęby, rozchylamy usta, „wrr”,
  1. „Czary mary jesteś..”– zamiana dzieci w różne zwierzątka: otwieramy szeroko buzię – krokodyl,     otwieramy szeroko buzię i wykrzykujemy „łaaa”- lew,   wąż – ssss ( język znajduje się za dolnymi zębami, zęby są przybliżone, usta rozciągają się w uśmiechu).   „zajęczy pyszczek”, gdy zajączek je marchewkę, wargi przesuwają się na boki – zajączek, oblizujemy wargi dotykamy czubkiem języka wargi górnej i dolnej – kotek, stukamy koniuszkiem języka w podniebienie za zębami – dzięcioł. Można oddać inicjatywę dziecku aby ono proponowało zwierzęta i pomóc mu wymyślać ich dźwięki.

           Udanej zabawy !

 

opracował wychowawca grupy starszej

z wykształcenia również logopeda

Magdalena Zaczyńska

 

Nasze Przedszkole jest czynne od godz. 7.00 do godz. 17.00. Przedszkole składa się z trzech oddziałów:

Grupa I - JAGÓDKI
Dzieci 3; 4 - letnie

Grupa II - ŻABKI
Dzieci 4;5 - letnie

Grupa III - BIEDRONKI
Dzieci 5; 6 - letnie

Zapraszamy